بویلر (دیگ بخار)

فهرست محتوا

شرکت پویا انرژی، با بیش از یک دهه تجربه در زمینه تولید بویلرهای با کیفیت و پیشرفته، به عنوان یکی از پیشتازان صنعت بویلر در منطقه شناخته می‌شود. ما با افتخار ارائه دهنده انواع بویلرهای صنعتی، کارخانه‌ای و تجاری با کیفیت بالا برای مشتریان در سرتاسر جهان هستیم.

تولید کننده بویلرهای پیشرفته با استفاده از تکنولوژی روز و مهندسی دقیق، بویلرهای ما به‌عنوان نمادی از کارایی، اعتماد‌پذیری و استحکام شناخته می‌شوند. ما بر اصول بهره‌وری انرژی و حفاظت از محیط زیست عمل می‌کنیم و همواره در تلاشیم تا بهترین راهکارهای گرمایشی و تأمین انرژی را به مشتریان ارائه دهیم.

تیم متخصص ما از مهندسان و فنی‌های ویژه با تعهد و تجربه، به همراه خط تولید پیشرفته، امکان فراهم آوردن بویلرهای دوستدار محیط زیست و با کارایی بالا را فراهم می‌کند. هدف ما ارائه راهکارهای سفارشی و انعطاف‌پذیری برای نیازهای گرمایشی و تأمین انرژی مشتریان است.

از تکنولوژی‌های پیشرفته تا کنترل کیفیت دقیق در هر مرحله از تولید، همواره در تمرکز ما بر روی ارائه بهترین محصولات برای مشتریان محترم است. به عنوان یکی از پیشگامان در عرصه صنعت بویلر، ما به عنوان شریکی قابل اعتماد و انعطاف‌پذیر برای تأمین نیازهای گرمایشی و انرژی شما عمل می‌کنیم و به دنبال همکاری‌های موفق و بلندمدت با شما هستیم.

بویلر (دیگ بخار) چیست؟

بویلر (Boiler) یک کلمه انگلیسی به معنای مرسوم آن انجام عمل جوشاندن و یا جوشاننده می باشد و این کلمه مرتبط با عمل بویلینگ (Boiling) که به معنای رساندن دمای یک سیال به نقطه جوش آن می باشد.

بویلر یک مخزن بسته است که در آن بخار آب جهت استفاده در خارج از آن توسط گرمای ناشی از احتراق سوخت تولید می‌شود. داخل دیگ‌‌بخار شامل دو بخش طرف آتش و طرف آب است. سطح گرمایی دیگ‌بخار به مجموع کلیه سطوح در طرف آتش دیگ‌بخار اطلاق می‌شود. تمام بخش‌های داخلی و تحت فشار یک دیگ‌بخار از آلیاژهای آهنی ساخته می‌شوند. دیگ‌های بخار از نظر جنس به دو دسته چدنی و فولادی تقسیم‌بندی می‌شوند. دیگ‌بخار چدنی برای تولید بخار کم فشار ساخته می‌شود و به همین دلیل بیشتر در مواردی نظیر سامانه‌های گرمایش مرکزی استفاده می شود. بیشتر دیگ‌های بخار از گونه فولادی هستند.همچنین دیگ چدنی نیز تولید می‌گردد. دو نوع دیگ بخار بصورت کلی در دنیا ساخته می‌شود که عبارتند از واتر تیوب و فایر تیوب.

بویلرها تجهیزات بسیار پرکاربرد و حیاتی در صنایع گوناگون هستند که تقریبا برای واحد تولیدی در صنایع غذایی٬ دارویی و نفت گاز وپتروشیمی و …مورد نیاز هستند.
در صنایع گرمایشی، عموماً بویلرها یک مخزن دربسته تحت فشار محسوب می شوند که فرآیند جوش آوردن یا گرم کردن یک سیال را بر عهده دارد.

انواع بویلر (دیگ بخار)

  • دیگ‌های بخار آب در لوله (water-tube boiler) : دیگ بخار واتر تیوب نوعی از بویلر است که آب درون لوله ها در جریان است و با آتش که از بیرون به لوله ها برخورد می کند گرم می‌شود. این نوع از بویلر‌های واتر تیوب برای فشار کاری بسیار بالا مورد استفاده قرار می گیرد، آتش تولید شده توسط مشعل در کوره یک جریان گاز داغ (دود) را تولید کرده که تمامی لوله ها را احاطه می کند دیگ بخار واتر تیوب نیز جهت تولید بخار با فشار بالا به کار می روند. از این رو برای صنایع که نیاز به فشار بالا در آن ها وجود دارد مانند نیروگاه ها، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند. در مجموع می توان گفت نیاز این صنایع مخصوصا نیروگاه ها که برای چرخش توربین ها نیاز به بخار داشتن سبب پیدایش این دیگ ها شد. همچنین با توجه به هزینه بالا ساخت و نگه داری از این دیگ ها صنایع بزرگ توانایی کار با این دیگ ها را داشته و استفاده بویلر های واتر تیوب در صنایع متوسط رایج نیست.

  • دیگ‌های بخار آتش در لوله (fire-tube boiler) : دیگ ‌های بخار فایر تیوب یا (آتش در لوله) شامل لوله ‌ی فولادی بلندی هستند که گازهای داغ تولید شده در کوره آنها از درون این لوله‌ ها عبور کرده و آبی که باید به بخار تبدیل شود اطراف آنها جریان داشته و سیرکوله می‌شود. معمولاً برای ظرفیت های ۱۰۰ کیلوگرم بخار در ساعت تا ۳۰ تن بخار در ساعت از بویلرهای فایر تیوب استفاده می‌شود و برای ظرفیتها و فشارهای بالاتر (۲۵ بار به بالا) از بویلرهای واتر تیوب استفاده می‌شود. دیگ بخار فایر تیوب بر اساس حرکت گاز های داغ (دود) حاصل از مشعل که در کوره تولید می شود توانایی گرم نمودن آب و تبدیل آن به فاز بخار را دارد. در این کوره ها آب درون محفظه اصلی (درام) قرار گرفته و با برخورد به لوله های داغ عملیات انتقال حرارت انجام می شود.

کاربرد بویلر (دیگ بخار) در صنعت

بویلرهای بخار کاربردهای مختلفی در صنایع دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

بویلر بخار برای حرارت دادن: بخار به صورت معمول در فشاری بیش تر از فشار اطراف ایجاد می گردد. این بدین معناست که می توان از بخار برای تجهیزاتی که نیاز به فشار فراتر از 0MPaG و دمای فراتر از 011° C دارند بهره برد. صنایع غذایی، پالایشگاه ها، تصفیه منازل و کارخانه های شیمیایی به صورت معمول از این گونه بخار در فرآیند خویش استفاده مینمایند. بخار اشباع گردیده تحت عنوان منشاء حرارتی برای راکتورها، مراحل انتقال حرارت مایع، پیش گرمایش احتراق، گرمکن ها و دیگر گونه های تجهیزات انتقال حرارت به کار گرفته می‌شود.

بویلر بخار برای نیروی محرکه: بخار بیشتر تحت عنوان یک نیروی محرک مانند توربین های بخار، لوکوموتیوها و کشتی ها به کار گرفته میشده. توربین بخار یک قسمت ضروری از تجهیزات ایجاد برق است. برای اینکه عملکرد و بازدهی ارتقا یابد می بایست فشار و دمای بیشتری از بخار تولید کرد. بعضا نیروگاه های ساخت برق بخار با فشار و دمای 25MPa abs (3625 psia), 610°C در توربین ها تولید می‌نمایند که بخار فوق داغ معمولا در توربین های بخار استفاده می‌شود.

بخار برای حرارت دهی پایین: استفاده از بخار برای حرارت دهی پایین 011°C در سالیان اخیر رشد بسیاری کرده. با تهیه فشار بخار اشباع گردیده و ایجاد خلا و کاهش فشار میتوان دمای بخار را تغییر بخشید و آن را کاهش داد و در نهایت به دمای منظور رسید. ولی در این‌ شیوه یک پمپ دائما همراه با سیستم بکار گرفته می‌شود تا فشار را تغییر دهد. در مقایسه با سیستم گرمایشی آب داغ این سیستم سریع تر است.

بویلر بخار برای اتمیزه کردن: اتمیزه کردن به معنای پودر کردن مایع یا این که ریز ریز کردن آن می‌باشد. مثلا در برخی مشعل ها بمنظور کارآیی بیشتر و مقدار آلایندگی هیدروکربن کمتر، بخار را در سوخت تزریق می کنند. دیگ های بخار و مولدهایی که از سوخت مایع برخوردار هستند از این راه برای کاهش ویسکوز سوخت و پودر شدن آن در هوا استفاده می نمایند تا آلایندگی خروجی کاهش یابد.

تمیز کردن و پاکسازی سطوح: بویلر بخار برای پاک سازی انواع سطوح به کار گرفته می شود. خوب است بدانید برای نظافت کردن لوله های بویلر بخار و دیواره کوره از بخار استعمال می‌شود که سبب ساز بیش تر شدن کارآیی و گنجایش آن خواهد شد. لازم است بدانید که دیگ بخار برای خشکشویی ها نیز کاربرد متعددی دارد.

مرطوب کردن هم‌زمان با گرما: در مواردی هم از بخار برای افزودن رطوبت هم زمان با ساخت گرما به کار گرفته می‌شود. مثلا بخار برای رطوبت دهی در ساخت برگه به کار گرفته می شود، طوری که آن صفحه روی غلطک هایی با سرعت بالا حرکت می نماید فارغ از اینکه پاره شود. دیگر کاربرد در پلت میل می باشد. پلت میل ها بیش تر غذای دام را به طور قرص یا این که ساچمه تولید می‌نمایند. با تزریق بخار برای حرارت دادن و افزودن رطوبت به مواد در بخش موقعیت دهی فرآیند تبدیل انجام خواهد شد. از بخار کم فشار در سیستم های تهویه مطبوع و گرمایشی نیز به استفاده می شود، خصوصا در مناطقی که آب و هوای سردی دارند. از بخار برای تولید طعام به استفاده می‌کنیم زیرا روش بسیار مفید انتقال حرارت می باشد.

سوالات متدوال

بهترین تولید کنندگان بویلر در دنیا کشورهای انگلستان، روسیه، کره جنوبی، ترکیه، چین و ایران هستند.

سختی آب ورودی به دیگ بخار باید صفر باشد، میزان قلیایی بودن آب باید حداقل 7 باشد، آب مورد استفاده‌ی دیگ بخار باید در صورت امکان بدون حباب باشد چرا که اکسیژن باعث خوردگی در لوله‌ها می شود، مناسب ترین آب برای دیگ بخار ، آب بدون املاح و اکسیژن و قلیاءیت بالا می باشد.

کاربرد بویلرها در سیستم‌های گرمایش و سرمایش، سالن رنگرزی، صنایع موادغذایی(پخت مواد، تخمیرنان و…)، چرم سازی، سونای بخار، نیروگاه‌ها(به حرکت درآوردن توربین بخار و تولید برق) و صنایع پتروسیمی

بهبود کارایی بویلر می‌تواند از طریق کاهش درجه حرارت دودکش، نصب اکونومایزر، تمیز کردن مشعل، عایق کردن سوپاپ‌ها، تمیزکردن دیواره خارجی لوله‌ها، پیش گرمایش لوله‌های احتراق، بازگزداندن میعانات به بویلر، کاهش هوای اضافه، کاهش استفاده از بخار و… صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *